Column 8 Juf Sanne

Het kan écht: boeken gebruiken in de les motiveert het leesgedrag!

De leesmotivatie bij kinderen neemt af. Van deze titel schrok ik behoorlijk, toen ik het blad van Stichting Lezen opensloeg.

In het bijbehorende artikel las ik dat dit de conclusie was van een onderzoek door Stichting Lezen. Oorzaken: digitale media, matige betrokkenheid van ouders en negatieve leeservaringen (Er moet meer gelezen worden om te leren en dat maakt lezen minder leuk).

In hetzelfde tijdschrift staat een artikel waarin een pleidooi wordt gehouden over het gebruik van boeken in de klas. Niet alleen om voor te lezen, maar om in te zetten tijdens de les. Met Kleuteruniversiteit doen we dit al sinds 2014, met enorm succes. Het gebruik van boeken verhoogt de betrokkenheid van de kinderen, het lokt uit tot leren én het is de ultieme vorm van leesbevordering. Het kan dus écht, beste leerkrachten. Ik zou je dat graag willen bewijzen. Samen met Arend van Dam maakte ik deze vlog waar we op een simpele manier laten zien dat je lessen kunt wijden aan de hand van een boek.

Heb je nog meer ideeën nodig? Dan ga ik nog even door: lees Groep 8 aan de macht om kinderen het principe van democratie uit te leggen. Gebruik Superjuffie op de Zuidpool om de opwarming van de aarde als thema te introduceren. Zet boeken als Lang geleden... of Oorlogswinter in voor geschiedenislessen. Door het inzetten van kinderboeken ontdek je, dat je niet alleen de voor de hand liggende thema’s kunt gebruiken (geschiedenis, aardrijkskunde, natuur), maar dat je ook bezig kunt zijn met taal- en spelling. En ja, je kunt ook rekenen met behulp van boeken. Probeer het gewoon. Je zult zien: heel veel vliegen in één klap. Meer dan die uit het sprookje!

Juf Sanne Ramakers is oprichter van jufsanne.nl en de Kleuteruniversiteit. Voor De leukste kinderboeken schrijft ze regelmatig een column over haar ervaringen.

Samen met haar man en twee kinderen woont ze in een huis dat helemaal gevuld is met boeken.  

Bron leesonderzoek

Met dank aan het RMO